AirPods – Apples populäraste tillbehör

Redan när de trådlösa hörlurarna lanserades, under slutet av 2016, var efterfrågan stor, och Apples VD Tim Cook kallade framgången ”en galopperande succé”. De sålde slut nästan direkt och hyllades av kritiker och användare över hela världen.

Lanseringen var dock försenad två månader, och när de väl kunde köpas låg leveranstiden på upp till sex veckor, vilket tyder på att Apple inte riktigt var beredda på den stora efterfrågan.

Men visst är det ett par bra hörlurar som fungerar nästintill fläckfritt med Apples andra produkter. De kommer med ett laddningsfodral som gör att de alltid är laddade när du plockar upp dem, så länge du kommer ihåg att sätta fodralet på laddning förstås. Fulladdade AirPods har en batteritid på fem timmar, men den totala batteritiden kan bli upp till tjugofyra timmar om du ger dem extraladdningar i fodralet när du inte använder dem. De ansluter direkt till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac så fort du plockar upp dem ur fodralet. När du sätter i hörlurarna i öronen sätter ljudet igång automatiskt och när du plockar ut dem igen pausas det. De kan användas ihop med Siri, bara tryck på en hörlur två gånger så kommer hon igång och du kan justera volymen, byta låt, ringa samtal eller få en färdbeskrivning med hjälp av den röststyrda assistenten. De strålformade mikrofonerna i AirPods filtrerar effektivt bort bakgrundsljud och fokuserar på din röst, vilket gör att ljudet inte bara är bra när du lyssnar på musik, utan funkar även väldigt bra när du pratar i telefon eller med Siri.

Under 2017 har AirPods blivit ett av Apples mest populära tillbehör, och så ser det ut att fortsätta under 2018, i alla fall enligt Ming-Chi Kuo, Apple analytiker. Enligt Kuo kommer Apple sälja 13-14 miljoner AirPods under 2017, och han räknar med att den siffran kommer fördubblas nästa år med 26-28 miljoner sålda enheter. I sin rapport skriver han att leveranstiden för AirPods har kortats till 1-3 dagar vilket han menar tyder på att tillverkningen hos ett av företagen som sätter ihop AirPods, kinesiska Luxshare, har effektiviserats och Luxshare kommer med största sannolikhet bli Apples huvudsakliga leverantör av enheten under 2018. Apple ser alltså äntligen ut att ha lyckats möta den stora efterfrågan på AirPods med en effektiv tillverkning, vilket är en stor anledning till varför försäljningen kan komma att öka med 100 % under nästa år. Tim Cook menar att framgången för AirPods går hand i hand med framgången för Apples strömningstjänst Apple Music: ”Kombinationen av strömmad musik via Apple Music och AirPods är verkligen en magisk upplevelse för människor i rörelse. Vi är lyriska över framgången för dessa produkter.”

Än så länge finns det inga rykten om en ny generation AirPods. Ett nytt laddningsfodral är dock på gång som ska fungera med Apples kommande AirPower, en trådlös laddningsstation som kommer kunna ladda iPhone 8, iPhone X, Apple Watch och AirPods utan att man behöver sätta i någon sladd. AirPower kommer att lanseras under de första månaderna av 2018.