Apple fortsätter att växa i Kina

Apple må ha varit sena med att etablera sig på den kinesiska marknaden. Länge dominerades datorförsäljningen av PC, och många undrade varför Apple inte ens tycktes vilja försöka slå sig in på den ständigt växande marknaden för elektronik i Kina. Det är nu endast fem år sedan Apple först lanserade sin webshop i landet, men när företaget väl slog rot där har det bara fortsatt att växa.

Apple Store Kina

 

Idag finns det 19 fysiska Apple Stores i Kina, men antalet förväntas mer än fördubblas inom ett år (det finns planer för 40 butiker till mitten av 2016). Apple-produkter blir mer och mer populära på den kinesiska marknaden, och landet har till och med gått om Europa när det kommer till intäkter från försäljning. Kina är nu Apples andra största marknad, bara den amerikanska marknaden ligger före (med Storbritannien på en tredje plats och Japan på en fjärde). Luca Maestri, Apples Chief Financial Officer (eller CFO), sa såhär i april om företagets stora tillväxt i Kina:

”The growth rate in China is significantly higher than most parts of the world. In the short term, we don’t expect China to become bigger than the U.S. but over the long arc of time, one could certainly draw that conclusion.”

Det är mer än troligt att Apple kommer att fortsätta att växa på den kinesiska marknaden. Tim Cook, Apples VD, sa i april att företaget kommer att fortsätta att investera i landet. Om det till slut leder till att deras försäljning går om den amerikanska återstår helt enkelt att se.