Apple Music och framtiden för strömmad musik

Apple Musics Jimmy Iovine talade i dagarna med den amerikanska musik-tidningen Billboard om Apple Music och vad han tror om framtiden för strömmad musik. Apple Musics största konkurrent är som känt svenska Spotify, en strömningstjänst som endast fokuserar på musik, och Iovine ser problem i horisonten för det svenska företaget om de inte utökar sin verksamhet. Apple strömmar ju inte bara musik, utan är i första hand ett teknikföretag som säljer datorer och telefoner. Andra konkurrenter som Amazon, strömmar också tv och film via Amazon Prime, och Google är i första hand en sökmotor. Iovine menar att det inte finns några marginaler för ett företag som Spotify, de går helt enkelt inte med vinst: ”Strömningstjänster sitter i en dålig situation, de tjänar inga pengar. […] Amazon säljer Prime; Apple säljer telefoner och iPads; Spotify, de måste hitta ett sätt att få sin publik att köpa något mer. Om Jeff Bezos (VD för Amazon) vaknar i morgon bitti och säger, ’Vet ni vad? Jag hörde orden ”$7,99” Jag vet inte vad det betyder’, och någon säger, ’Varför provar vi inte med $7,99 för musik?’ Gissa vad som händer?”

Spotify ligger dock långt före Apple Music räknat till antalet betalande användare. Apple Music har idag över 30 miljoner kunder som betalar för musiktjänsten, och fortsätter att växa, medan Spotify har det dubbla, det vill säga över 60 miljoner betalande användare. Spotify har även ytterligare 80 miljoner som använder gratisversionen med reklam. Iovine ser dock ett problem i att Spotify erbjuder musik gratis med bara reklam som intäkt för företaget. Han menar att det underminerar hela musikindustrin och gör att folk har svårare att acceptera att de faktiskt måste betala för att kunna lyssna på musik. Han ser inte samma problem för företag som till exempel Netflix, som säljer strömmade tv-serier och filmer. Netflix erbjuder ju även egenproducerade produktioner, Netflix exclusives, som inte går att se någon annan stans, vilket gör att deras prislapp per månad känns rimlig för konsumenter.

Precis som Netflix så har Apple även börjat ta steget in i tv-produktionen. Idag kan man se två egenproducerade serier på Apple Music: Planet of the Apps och Carpool Karaoke: The Series. Apple Music släpper även exklusiva musikdokumentärer, bland annat On the Record, om Sam Smiths nya skiva, och en liknande dokumentär om Pinks nya skiva. Men det här sägs bara vara början. Tidigare denna månad blev det klart att Apple köpt rättigheterna till en tv-serie med Hollywoodstjärnorna Reese Witherspoon och Jennifer Aniston. Serien ska vara ett drama där Witherspoon och Anistons karaktärer jobbar på en morgon show. Apple producerar även en tv-serie med Steven Spielberg, en nysatsning på hans 80-talsserie Amazing Stories. Det är inte offentligt än om de här serierna kommer att strömmas via Apple Music, så som till exempel Carpool Karaoke: The Series, eller på någon annan plattform, förslagsvis iTunes. Apple utökar alltså sitt företag allt mer och ser nu ut att närma sig även streamingjättar som Netflix och HBO. Borde Spotify ta efter?