Om en vecka öppnar Apple en butik i det anrika Carnegie-biblioteket i Washingtion D.C i USA. Det är ytterligare ett steg i den riktning Apple har satsat på de senaste åren, deras butiker ska vara mer än bara butiker. 

Inför öppningen har Apples VD Tim Cook och Apples chef för retail Deirdre O’Brien pratat med The Washington Post om den nya omdiskuterade butiken. 

Apple restaurerar Carnegie-biblioteket

Restaureringen av den gamla och anrika byggnaden började för Apples del för två år sedan. Totalt har företaget lagt ner 30 miljoner dollar på projektet, varav 7 miljoner dollar har gått till att restaurera fasaden på byggnaden och 300 000 dollar har gått till att restaurera trappan som leder upp till byggnaden. Tim Cook beskriver projektet som historiskt, och den mest ambitiösa restaureringen i världen.

Apple Store i Carnegie-biblioteket kommer att ha en design som påminner om ett torg, där det finns olika sektioner för shopping, Genius Bar och Apple Sessions. 

Apple Store – en mötesplats för kreativa

Det är ett ambitiöst projekt för Apple, men det är inte unikt. Apple har utfört liknande projekt med butiken i Grand Central Station i New York och Opéra-butiken i Paris. Apple har en önskan om att deras butiker ska bli mer än bara butiker. De ska bli mötesplatser för kreativa.

Tim Cook: ”Vi borde antagligen komma på ett bättre namn än ’store’, för det är snarare en plats för stadens invånare att använda på ett mycket bredare sätt.”

Förutom att visa upp och sälja sina produkter, så erbjuder Apple hjälp med produkter kunder redan äger, kurser och Apple Today. Apple Today erbjuder pass där du kan lära dig mer om foto, design och musik, allt med Apples produkter i fokus. 

Apple Today är en satsning från företaget för att få en mer kreativ image. Tim Cook berättar: ”Våra rötter finns i utbildning och kreativitet. Om du tänker på var företaget började och Steve och teamet då så var de väldigt fokuserade på att ge människor verktyg som gjorde det möjligt att skapa fantastiska saker. 

”Vi som företag har stöttat kreativa sen företaget grundades, och sanningen är att vi vill att alla ska vara en del av det kreativa samhället, detta är vårt sätt att demokratisera det.”

”Att köpa saker är det folk gör minst i Apples butiker”, avslutar Cook.

Apples satsning i Kungsträdgården i Stockholm blir inte av

Apple försökte göra en liknande satsning i Kungsträdgården i Stockholm, men den butiken blev aldrig av på grund av starka protester och nytt styre i staden. Tomten, där det idag står en TGI Fridays-restaurang, försöker nu Apple sälja med en vinst på 50 miljoner kronor.

Butiken i Carnegie-biblioteket öppnar den 11 maj.  

Läs mer