Apple är på väg in i tv-branschen, det har varit väl känt sen en tid tillbaka. Idag har Apple investerat i minst 12 tv-serier som kommer att visas på deras kommande streamingtjänst för film och tv. Hur tjänsten faktiskt kommer att se ut och fungera är ännu okänt, men enligt rykten kommer tjänsten att lanseras i mars 2019.

Tim Cook orolig för sex, våld och vapen i tv-serier

Apple har köpt rättigheterna till en rad olika tv-serier, bland annat en drama-serie med Jennifer Aniston och Reese Witherspoon, en tecknad serie som heter Central Park och Vital Signs, en drama-serie om hiphop-artisten Dr Dre. Enligt uppgifter från Wall Street Journal var det när Apples VD Tim Cook såg det första avsnittet av just Vital Signs som han reagerade på hur mycket vapen, sex och droger som syntes i serien och insåg att det är ett stort problem för Apple.

Cook är alltså bekymrad över hur sex, svordomar, våld och droger i Apples tv-serier kommer att påverka Apples rykte som ett av världens mest framgångsrika företag. Apple har därför valt att endast producera ”familjevänlig” underhållning till sin kommande streamingtjänst, det vill säga tv-serier utan sex, svordomar, våld och droger. Apple vill samtidigt producera serier med högkvalitet och med de största stjärnorna, vilket kan vara svårt att göra med dessa restriktioner.

Apple har investerat 1 miljard dollar i sin kommande streamingtjänst

Apple har i dagsläget investerat 1 miljard dollar i sina egenproducerade tv-serier. Konkurrensen på marknaden är dock hård och streamingtjänster som HBO och Netflix har gjort sig kända för att producera ”edgy” tv-serier som både provocerar och drar sina gränser för vad som är okej att visa långt efter vad Apple har satsat på. Apple har dock helt andra spelregler än ett företag som HBO eller Netflix eftersom Apple först och främst är ett teknikföretag som säljer mobiltelefoner och datorer. Apple har alltså mycket mer att förlora om deras kunder inte tycker om tv-serierna de producerat.

Preston Beckman, som tidigare arbetat för de amerikanska tv-stationerna NBC och FOX, säger till Wall Street Journal: ”Som ett företag som säljer produkter till konsumenter är Apple särskilt utsatta om det innehåll de producerar inte tas emot väl. För Netflix är enda risken att folk inte prenumererar. För Apple kan kunden säga ’Jag kommer att straffa dem genom att inte köpa deras telefoner eller datorer.’”

Apple vill inte väcka anstöt – rädda att förlora kunder

Apple har anställt Jamie Erlicht och Zach Van Amburg som båda tidigare arbetat för Sony Pictures TV för att hjälpa till att styra Apples tv-skepp i rätt riktning. Erlicht och Van Amburg ska ha försökt att övertyga Apple att producera några tv-serier som tänjer lite på de gränser Apple har satt upp, men Apple ska ändå ha bett om förändringar som gör att serierna inte går för långt från deras värdegrunder eller tar upp ämnen som religion eller politik på ett sätt som kan väcka anstöt.

Apple stränga regler för ”familjevänligt” innehåll har gjort att flera av de serier de börjat producera har blivit försenade för att vissa delar måste skrivas om för att passa deras höga krav. Bryan Fuller, som tidigare skapat skräck-serier som Hannibal, lämnade tidigare i år Apples reboot av Amazing Stories för att han inte kunde arbeta under de förhållanden Apple skapat.

Läs mer