Tidigare under veckan gick Spotifys VD Daniel Ek ut i ett blogginlägg och kritiserade Apple, App Store och Apple Music, och berättade att Spotify anmält Apple till EUs konkurrensmyndighet. Apple har nu svarat på Spotifys utspel och menar att företagets kritik är ”missvisande”.

Spotify ifrågasätter Apples App Store-regler

Spotifys kritik mot Apple handlar till stor del om att de menar att Apple gör det onödigt svårt för app-utvecklare att utvecklas i Apples App Store. Spotify menar att Apple gynnar sig själva, och sin egen musiktjänst Apple Music, och gör det svårare för andra konkurrerande tjänster att verka på samma premisser. De kritiserar även att Apple tar en avgift på 30 procent av alla intäkter på köp i App Store, vilket gör att de inte kan hålla samma låga pris på Spotify Premium som Apple kan med Apple Music.

Apple svarar på kritiken

Apple har nu svarat på kritiken i ett pressmeddelande.

Apple skriver: ”Efter att ha använt App Store i många år för att låta deras företag växa, vill Spotify nu behålla alla fördelar med App Stores ekosystem, inkluderat den stora vinst de har tjänat på App Stores kunder, utan att bidra till samma marknadsplats.”

Apple menar att de har byggt sin App Store från grunden med visionen att alla app-utvecklare, stora som små, ska kunna konkurrera på samma villkor på en säker plats för konsumenterna. Apple har sett små företag växa till stora med hjälp av App Stores ekosystem, och menar att App Stores regler är samma för alla.

Apple fortsätter med att kritisera Spotifys retorik: ”Spotify har all rätt att styra över sin egen affärsmodell, men vi känner oss tvungna att svara när Spotify blandar in sina finansiella motiv och missvisande retorik om vilka vi [Apple] är, vad vi har byggt och vad vi gör för att stötta oberoende utvecklare, musiker, låtskrivare och andra kreativa.”

Spotify kritiserade även Apple för att de upplever att Apple har stängt dem ute från att kunna erbjuda sin app i Apple Watch, HomePod och Siri. Apple svarar på detta och säger att de flera gånger har kontaktat Spotify om att godkänna appar som funkar med Siri och AirPlay 2 och att de har godkänt deras app till Apple Watch på samma villkor som vilken annan app som helst.

Apple menar att Spotify vill behålla alla fördelar med App Stores ekosystem utan att bidra själva

Apple understryker vikten av App Store, och menar att App Store är en av anledningarna till att Spotify är det företag det är idag.

Apple skriver: ”Apple förbinder Spotify med våra kunder. Vi tillhandahåller en plattform som användare kan använda för att ladda ner och uppdatera deras app. Vi delar kritiska verktyg för att utveckla mjukvara för att stötta Spotifys app-bygge. Och vi har byggt ett säkert betalsystem – ingen lätt uppgift – som gör det säkert för användare att betala. Spotify ber om att få behålla alla dessa fördelar samtidigt som de behåller 100 procent av intäkterna.”

Apple ser även till att ge en liten känga till Spotify för deras beslut, tillsammans med Google, Amazon och Pandora, att överklaga ett beslut om att ge låtskrivare bättre betalt när deras musik streamas i streamingtjänster.

Hela Apples svar kan läsas här.