Apple tar inte tv-marknaden på allvar – menar VD på 21st Century Fox

Apple satsar på tv

Sen 2017 har det gått rykten om att Apple är på väg in på tv-produktionsmarknaden. Förra året lanserade de programmen Carpool Karaoke och Planet of the Apps på Apple Music, men det har sen en tid tillbaka stått klart att Apple har mycket större tv-ambitioner än så. De ska redan ha satsat miljarder på sin kommande streamingtjänst, och investerat i en rad egenproducerade tv-serier. James Murdoch, VD för 21st Century Fox, säger dock i en ny intervju att han tror att Apple inte är helt seriösa med sin tv-satsning.

Murdoch ser problem för Apple

Murdoch menar att man inte kan vara rädd att misslyckas i den här branschen, och att det är ett av Apples, och liknande företags, problem. Han menar att en rädsla för misslyckande hindrar utveckling. Om Apple säger Murdoch: ”Så jag tror att ett av problemen vi ser när företag inte tar det helt seriöst, om du tittar på Apple, är att de tar ett steg i taget. Bit för bit, serie för serie, och så vidare. Det kommer att ta lång tid att få ett genombrott och göra något storartat. Jag tror att det kommer att vara mycket svårt.”

Än finns det inte mycket information om hur Apples kommande streamingtjänst kommer att fungera. Vi vet ingenting om hur plattformen kommer att se ut, hur man kommer kunna nå den och hur många serier som kommer att lanseras när tjänsten lanseras. Murdoch verkar dock tro att Apple kommer att släppa en serie i taget på den kommande tjänsten, vilket kanske inte känns jättetroligt.

Apple har 14 serier i produktion

Idag vet vi att Apple har köpt rättigheterna fjorton serier. Bland dessa finns Amazing Stories, där Steven Spielberg är producent, en komediserie med Kristen Wiig, känd från Saturday Night Live, och en drama serie med Oscarsvinnaren Octavia Spencer.

Apple satsar på en komediserie om Emily Dickinson

Den senaste serien Apple har lagt vantarna på är en komediserie på trettio minuter om poeten och författaren Emily Dickinsons liv. Hailee Steinfeld, som bland annat har synts i Pitch Perfect 2 och 3, True Grit och Ender’s Game, ska spela titelrollen. Serien beskrivs som en komisk skildring av Emily Dickinsons värld och ska behandla restriktioner från samhället, kön och familj från perspektivet av en ung kvinnlig författare som inte passar in i sin egen tid.

Exekutiv producent och manusförfattare kommer Alena Smith vara. Smith har tidigare jobbat med serier som The Affair och The Newsroom. Regissera kommer David Gordon Green att göra, som tidigare är känd för bland annat Stronger, Vice Principal och Pineapple Express.

När Apples tv-tjänst kommer att lanseras vet vi heller inte. Apple köpte rättigheterna till den första serien i oktober 2017, så en lansering nästa år, 2019, känns ganska troligt.

Hård konkurrens för Apple

Tv-marknaden är en tuff marknad att ge sig in i och Apple kommer att få hård konkurrens. Idag är Netflix störst i världen, och producerar både egna serier och köper in serier producerade av andra. HBO, Hulu och Amazon är andra jättar på marknaden. En grund-prenumeration på Netflix eller HBO Nordic kostar idag 89 kronor i månaden i Sverige, vilket kan jämföras med de 99 kronor det kostar att prenumerara på musiktjänsterna Spotify eller Apple Music.