Bloomberg har publicerat en artikel där de diskuterar svar som stora amerikanska företag har gett på frågor om hur klimatförändringar påverkar, och kommer att påverka, deras verksamhet. Företagen är bland andra Apple, Coca Cola och Disney. Många är oroliga för framtiden eller förbereder sig på att känna pengar på stundande katastrofer.

”Fler katastrofer kommer att göra iPhonen ännu viktigare i människors liv”

Apples svar, som delvis publicerades i Bloombergs artikel, visar att de tror att iPhonen kommer att ha en nyckelroll för många människor i framtiden när fler klimatrelaterade katastrofer sker. 

Apple berättar: ”När människor börjar uppleva extrema väderförhållanden mer frekvent förväntar vi oss ett ökat behov av tillit och beredskap när det kommer till personlig säkerhet och närståendes välbefinnande. iPhone kan användas som en ficklampa eller en siren, de kan tillhandahålla första hjälpen-instruktioner, de kan fungera som en radio, och de kan laddas under flera dagar via bilbatterier eller till och med handvevade laddare.”

”Fler katastrofer kommer att göra iPhonen ännu viktigare i människors liv.”

Torka kan leda till högra kostnader för Intel

Andra företag, som Home Depot (ett amerikanskt företag som säljer inredning, byggmaterial och hemelektronik), förutspår att deras försäljning kommer att öka i takt med att temperaturerna ökar. Människor kommer till exempel att behöva fler luftkonditionerade och fläktar om det fortsätter att bli varmare.

Disney oroar sig för att stigande temperaturer kommer att påverka antal besökare i deras parker och människors välbefinnande under sin vistelse om de ändå besöker dem. Coca Cola är oroliga för att torka och vattenbrist kan komma att påverka deras företags förmåga att tillverka och paketera sina drycker. Intel belyser att många av deras anläggningar ligger i områden som redan påverkas mycket av torka, som Israel, Kina och delar av USA, och att längre perioder utan regn kan leda till dyrare kringkostnader vid produktionen av deras produkter. 

Apple får betyg A för sitt miljö-tänk

CDP, the Carbon Disclosure Project, som ställt frågorna till företagen, gav även företagen ett betyg på hur medvetna de är om sitt ekologiska fotavtryck, hur de arbetar med det och hur de ser på framtiden. Trettio amerikanska företag fick betyg A, däribland Apple.

Apple bedömdes på hur bra deras infrastruktur inom företaget är när det kommer till klimatförändringar och hur det påverkar företaget, vilka risker och möjligheter de ser för företaget vid klimatförändringar, hur de har planerat för dessa risker och möjligheter rent finansiellt, hur de arbetar med att minska sina utsläpp och vilka steg de har tagit för att nå de mindre utsläppsmålen. 

Apple arbetar med förnybar energi och återvinning

Apple jobbar idag hårt med att minska sina utsläpp och sin påverkan på naturen och miljön. Alla deras anläggningar och lokaler runt om på jorden använder 100 procent förnybar energi. Där ingår även deras Apple Stores. Apple arbetar även med återvinning, där de bland annat erbjuder presentkort om man lämnar in en Apple-produkt när man köper en ny. Deras mål är att skapa ett så pass hållbart system att de helt kan förlita sig på återvunnet material så att de slipper gräva efter de mineraler som behövs för att tillverka deras produkter. 

Läs mer