Apple Watch är den bäst säljande smartklockan i världen

Apple Watch 3 har varit populär sen den lanserades

Enligt research-firman Canalys är Apple Watch 3 med mobil uppkoppling den populäraste smartklockan på marknaden, och har varit det sen den lanserades i september förra året.

59 procent av marknaden för smartklockor i hela världen stod Apple Watch för under det första kvartalet 2018. Apple Watch 3 är Apples första smartklocka som har mobil uppkoppling. Det gör det möjligt att ta samtal, skicka meddelanden och lyssna på musik med din klocka utan att du behöver ha din telefon med dig.

Jason Low, analytiker på Canalys, säger att det är den största anledningen till att Apple Watch 3 är så populär. ”Nyckeln till Apples succé med sin senaste Apple Watch 3 är antalet klockor med LTE som de har lyckats lägga i händerna på sina kunder. Operatörer välkomnar den nya inkomsten från försäljningen av enheterna och det pålagda abonnemanget för data på Apple Watch, och antalet operatörer som säljer LTE Apple Watch runt om i världen ökar varje dag.”

Apple Watch – ensamma på toppen

Low tillägger att Apple idag är hyfsat ensamma på marknaden när det gäller smartklockor med mobil uppkoppling, och eftersöker konkurrens. Han säger: ”Apples egosystem erbjuder en stark LTE-klocka, men liknande produkter i Androids ekosystem lyser med sin väldigt uppenbara frånvaro. Om Google bestämmer sig för att ta sig an uppgiften med den beryktade Pixel Watch, skulle det sätta igång en välbehövd konkurrens på området.”

Apple är dock inte helt ensamma på marknaden. LG har två modeller, LG Watch Sport och LG Watch Urbane, med mobil uppkoppling, och Huawei har sin Huawei Watch 2. En av de stora anledningarna till att Apple Watch ändå dominerar är att dessa produkters mjukvara sällan uppdateras och det finns få appar från tredje part om man jämför med Apple Watch.

3,8 miljoner Apple Watch sålda hittills under 2018

Enligt Canalys beräkningar sålde Apple totalt 3,8 miljoner Apple Watch-enheter under årets första kvartal. Då är alla modeller av Apple Watch inräknade. Detta lägger Apple på första plats jämför med konkurrenterna med 18 procent av marknaden. På andra plats hittar vi den kinesiska tillverkaren Xiaomi, som sålde 3,7 miljoner enheter vilket även lägger dem på 18 procent. På tredjeplats hittar vi Fitbit som står för 11 procent av marknaden, på fjärde plats Garmin med 7 procent och på femte plats Huawi med 6 procent. Övriga tillverkare stod tillsammans för 40 procent av försäljningen.

Apples VD Tim Cook pratade om Apple Watch och den fantastiska försäljningen när Apples kvartalsrapport presenterades tidigare i år. Han sa då: ”Apple Watch hade ännu ett fantastiskt kvartal med en vinst som växte två-siffrigt jämfört med samma period förra året och slog ett nytt mars-rekord. Miljontals kunder använder Apple Watch för att hjälpa dem att vara aktiva, hälsosamma och uppkopplade, och de gjorde den till en av de bäst säljande klockorna i världen.”

Apple går inte ut med specifika försäljningssiffror för många av sina produkter. Apple Watch räknas till exempel till kategorin ”Other Products” tillsammans med Apple TV, AirPods, Beats, iPod, HomePod och accessoarer. Canalys siffror är alltså en sammanställning de har gjort utifrån olika uppgifter, och siffrorna kommer inte direkt ifrån Apple.