Apples fysiska butiker har utvecklats mycket under de senaste åren. I en artikel för ett par dagar sedan om Apples nya butik i Carnegie-biblioteket i Washington D.C beskriver vi hur Apple vill att deras butiker ska bli mer än bara butiker, de ska bli upplevelser och mötesplatser. Bloomberg beskriver i en ny artikel hur butikernas anställa och kunder känner inför den här förändringen. Enligt många av de Bloomberg pratat med finns det en viss frustration gentemot Apple. Företaget tycks fokuserar mer på att stärka Apple som varumärke än att tillgodo se kunder i butiken.

Apples öppna butikslandskap frustrerar kunder

Apples butiker började se en förändring under Angela Ahrendts, före detta retail chief, ledning. Ahrendts började jobba med Apple 2014 och slutade arbeta på företaget under april i år. Ny retail chief på Apple är Deirdre O’Brien. 

Ahrendts vision var att presentera Apple som ett lyxigt varumärke. Därför byggdes butikerna som stora öppna torg utan en specifik kassa. Istället uppmanas man prata med ett Apple Genius för att få den hjälp man behöver. 

Denna butiks-modell verkar dock ha frustrerat både anställda och kunder. En kund Bloomberg pratat med som skulle köpa en skärm berättar: ”Det tog hur lång tid som helst att hitta någon som kunde sälja produkten till mig. Det har blivit svårare att köpa saker, fastän butiken inte är full av andra kunder.”

Genius Bar – inte lika effektiv som den en gång var

Apples före detta väldigt hyllade Genius Bar får även kritik i Bloombergs artikel. Till Genius Bar kan man vända sig om man har problem med en Apple-produkt och där får man hjälp av en Apple-anställd att lösa problemet. 

Om man vill besöka en Genius Bar i dag måste man i de flesta fall leta reda på en Apple-anställd, bli incheckad på en iPad, sen, när ett Genius är ledigt, måste denna hitta kunden som troligtvis spatserar runt planlöst i butiken för att döda tid. 

Apple använder denna utformning för att de helt vill bli av med köer, det är även därför de inte har ett traditionellt kassa-system. Resultatet har istället blivit att Apples butiker fylls av folk som väntar på hjälp, och situationen blir frustrerande för både kunder och anställda.

Tim Cook: ”Att köpa saker är det folk gör minst i Apples butiker”

Apples VD Tim Cook berättar i en intervju om Apples nya butik i Washington D.C att Apples butiker kanske borde byta namn från Apple Store till något annat, eftersom ”att köpa saker är det folk gör minst i Apples butiker.”

Trots detta sägs Apple vilja förnya sina butiker återigen. O’Brien, Apples nya retail chief, sägs vilja inspireras av tidigare Apple-butiker för att skapa en bättre upplevelse för anställda och kunder. Hon sägs vilja återinföra det gamla systemet för Genius Bar, och dela upp butikerna mer tydligt i olika sektioner. Apple hade då kunnat ha en specifik sektion för sin satsning på tjänster, så som Apple Music, Apple TV+ och Apples News +, och kanske en sektion för de kunder som bara vill köpa sin produkt och betala utan något vidare trassel. 

Läs mer