Apples HomePod ligger långt efter Amazon och Google

Apple har sålt 600 000 exemplar av HomePod

Enligt en uppskattning från Strategy Analytics har Apples smarta högtalare HomePod sålt 600 000 enheter under det första kvartalet 2018. Apple står för ungefär 6 % av den totala försäljningen av smarta högtalare, vilket är långt efter ledande Amazon och Google.

Apple är fjärde största försäljare av smarta högtalare

Strategy Analytics har gjort en sammanställning av den totala försäljningen av smarta högtalare under första kvartalet 2018. Ledande är Amazon med sin toppsäljare Amazon Echo som sålde över 4 miljoner enheter vilket motsvarar 43,6 % av den totala marknaden. På andra plats hittas Google som sålde 2,4 miljoner enheter av sin högtalare Google Home. Google stod för 26,5 % av den totala försäljningen. På tredje plats hittas tillverkaren Alibaba som sålde 700 000 enheter, och inte förrän på fjärde plats hittar vi Apples HomePod. Snäppet efter Apple finns den kinesiska tillverkaren Xiaomi som sålde 200 000 enheter vilket motsvarar 2,4 % av marknaden. Alla övriga tillverkare slogs ihop och sålde tillsammans 1,3 miljoner enheter och stod för 13,9 % av den totala försäljningen.

Amazon och Google ligger långt före konkurrenterna

Amazon och Google har tillverkat sina smarta högtalare betydligt längre än vad Apple har, men båda tillverkarna såg ändå en stor tillväxt under det senaste kvartalet. Om man jämför Amazons försäljningssiffror med samma period förra året har den ökat med 2 miljoner enheter. Googles har ökat sin försäljning med 2,1 miljoner enheter. Amazon var länge nästan ensamma på marknaden men har nu fått konkurrens av Google, Apple, Alibaba och Xiaomi. Amazon är ändå det företag som säljer klart bäst och har ett ganska långt försprång både på Google och de anda konkurrenterna.

En stor fördel för både Amazon och Google är att de erbjuder smarta högtalare i en rad olika prisklasser. Den billigaste mini Google Home- eller Amazon Echo-högtalaren kan du få för endast 49 amerikanska dollar. Apple säljer i dagsläget bara en version av HomePod som blir din för 349 amerikanska dollar.

Strategy Analytics David Watkins säger det här om Amazon och Googles dominans på marknaden för smarta högtalare: ”Amazon och Google stod för hela 70 % av den globala försäljningen av smarta högtalare Q1 2018 fastän deras gemensamma andel har sjunkit från 84 % under Q4 2017 och 94 % jämfört med samma kvartal för ett år sen. Detta är delvis ett resultat av den stora tillväxten på den kinesiska marknaden för smarta högtalare där både Amazon och Google inte finns idag. Alibaba och Xiaomi är ledande i Kina och deras styrka på hemmaplan ger dem nog med försäljningar för att ta sig in på den globala topp fem-listan.”

HomePod fokuserar på ljudkvalité

Apples HomePod är dock fortfarande ny på marknaden och har tid på sig att hitta sin plats och växa. Apple har valt att fokusera mycket på HomePods ljudbild och ljudkvalité, vilket den också har prisats för. Den har dock fått en hel del kritik på grund av att Siri inte är lika utvecklad som assistenterna i Amazon Echo och Google Home. Ytterligare ett minus för många användare är att HomePod premierar Apples egna strömningstjänst för musik Apple Music, vilket gör att man måste använda AirPlay från en telefon eller annan enhet för att kunna spela upp musik från till exempel Spotify.

Enligt rykten överväger Apple att lansera en mindre och billigare HomePod. Den skulle i så fall kosta runt 150-200 amerikanska dollar. I dagsläget säljs HomePod bara i USA, Storbritannien och Australien.