Eddy Cue om Apples kommande streamingtjänst och framtiden för Apple Music

Under måndagen var Apples musikchef Eddy Cue på SXSW i Austin, Texas. SXSW, eller South by Southwest, är en musik- och filmfestival som även bjuder på en del konferenser och panelsamtal. Eddy Cue pratade under en intervju med Dylan Byers från CNN om Apples kommande streamingsajt och framtiden för Apple Music.

Om Apples streaminsajt sa han att Apple är ”all in” när det kommer till att producera eget material till den kommande tjänsten. Han sa även att fokus inte ligger på kvantitet utan kvalitet, vilket är anledningen till att Apple inte kommer att köpa ett företag som Netflix eller Disney. Det tog två år för Apple att hitta de rätta personerna att styra skeppet. De hittade tillslut Zack Van Amburg och Jamie Erlicht, som båda tidigare jobbade för Sony. Apple var ute efter att hitta personer som hade mycket erfarenhet av film- och tv-produktion, och som även skulle vara villiga att tänka nytt och annorlunda. Hittills verkar samarbetet ha fungerat bra för Apple har i dagsläget köpt rättigheterna till 12 tv-serier, många med stora skådespelare och regissörer, och mer kommer troligtvis att komma. ”Pengar är inget problem”, sa Cue om de stora investeringarna Apple gjort under det senaste året. Han berättade även att Apple byggt upp ett team på 40 personer som jobbar med att producera filmer och tv-serier för Apple i dagsläget. Cue hintade även att tekniken för den kommande tjänsten kommer att bli en överraskning för användare.

Nyheterna om Apples streamingtjänst tar inte slut där. I dagarna blev ytterligare en kommande Apple-produktion offentlig, denna gång en tecknad tv-serie. Serien heter ”Central Park” och är skapad av Loren Bouchard, som bland annat skapat den populära tecknade tv-serien ”Bob’s Burgers”. ”Central Park” är en musikalkomedi och serien kommer att skrivas av Josh Gad, Nora Smith och Loren Bouchard. 26 avsnitt är beställda och några av rösterna kommer göras av Kristen Bell, Josh Gad, Leslie Odom Jr., och Titus Burgress.

Cue tog sig även tid att diskutera Apples musiktjänst, Apple Music. 38 miljoner betalande kunder berättade Cue att Apple Music har i dagsläget över hela världen. Dessutom har tjänsten 8 miljoner kunder som använder gratisperioden på tre månader. Apple Musics största konkurrent är svenska Spotify. Spotify har ju varit aktiva ganska många år längre än Apple Music och har idag hela 71 miljoner betalande kunder. Spotify erbjuder även en gratisversion av sin tjänst med reklam som har ungefär 88 miljoner användare. Totalt har Spotify alltså 159 miljoner användare över hela världen. Efter Spotify och Apple Music kommer Amazon Music Unlimited med 16 miljoner betalande användare och efter dem kommer Pandora med 5,48 miljoner användare. Cue hängde dock inte läpp för att Apple Music hamnat så långt bakom Spotify. Apple Music växer snabbt och ska ha fått 2 miljoner nya användare bara under de senaste 5 veckorna och är på väg att bli den populäraste musiktjänsten i USA.

En stor fördel för Apple Music är att tjänsten är inbyggd i alla senare iPhone- och iPad-modeller, vilket gör det väldigt lätt för en Apple-användare att välja Apple Music över Spotify eller någon av de andra musiktjänsterna på marknaden.