iPhone X – så tycker användarna

Research-firman Creative Strategies har gjort en undersökning om hur nöjda Apples kunder är med iPhone X. 97 procent av användarna rapporterar att de är överlag nöjda med telefonen, men det finns vissa funktioner som verkar ha landat bättre än andra.

85 procent av användarna ”väldigt nöjda” med iPhone X

1 746 personer som använder iPhone X deltog i studien och de flesta var ”early adopters”, det vill säga användare som köpt iPhone X ganska direkt efter att den lanserats. De användarna är vanligtvis Apple-användare sen tidigare och kan ha ett emotionellt band till företaget, men det är också de som har hunnit lära känna den nya modellen under längst tid. Creative Strategies menar också att ”early adopters” brukar vara mer kritiska än vanliga användare när det kommer till teknik.

97 procent av användarna i studien sa att de var ”nöjda” med iPhone X och 85 procent av dem sa att de till och med var ”väldigt nöjda”. Ben Bajarin, analytiker på Creative Strategies, säger att 85 procent väldigt nöjda användare är bland det högsta resultat han någonsin sett i en undersökning om hur nöjda kunder är med en teknikprodukt. På den lägre skalan svarade 12 procent att iPhone X var okej, och 3 procent var i någon mån missnöjda.

Tim Cook, Apples VD, berättade för några månader sedan att iPhone X hade en kundnöjdhet på 99 procent. Den studien hade gjorts av 451 Research. Creative Strategies menar dock att deras studie har betydligt fler respondenter och därför får ett mer nyanserat och verklighetsbaserat resultat.

Många är nöjda med funktionerna i iPhone X

Undersökningen gick även in på specifika funktioner och frågade de svarande användarna vad de tyckte om dem. Överlag var de nöjda med funktionerna iPhone X erbjuder. Face ID, batteritiden, skärmen, designen, kameran, snabbhet och hur du praktiskt använder telefonen med dina händer fick alla över 90 procent nöjda användare. Hur telefonen känns att hålla i handen och porträttläget fick över 80 procent, medan selfie-kameran landade på över 60 procent.

4 av 5 användare missnöjda med Siri

Den funktion som flest användare var missnöjda med var den röststyrda assistenten Siri som hade knappa 20 procent nöjda användare, det vill säga 4 av 5 användare var inte imponerade alls av Siri.

Siri har varit i en del blåsväder den senaste tiden. The Information skrev nyligen en artikel om Siri, hur utvecklingen har sett ut och att Apple har haft problem med den röststyrda assistenten från dag ett. Siri kan helt enkelt inte mäta sig med konkurrenterna Amazon Alexa och Google Assistant. Siri pekas även ut som den största anledningen till att Apples smarta högtalare HomePod inte sålt så bra som företaget hoppats på.

Apple svarade på kritiken och sa att de förbättrat Siri avsevärt och att de tänker fortsätta att investera i artificiell intelligens för att förbättra Siri ytterligare. Apple menar även att Siri är den mest populära röststyrda assistenten i världen.