Nya uppgifter om Apples streamingtjänst

New York Times har publicerat en ny artikel, Apple Goes to Hollywood. Will Its Story Have a Happy Ending?, där ytterligare detaljer om Apples kommande streamingtjänst för film och tv offentliggörs. Det har sedan en tid tillbaka stått klart att Apple är på gång att gå in i tv- och film-branschen och att de just nu gör sig redo för att ta sig an konkurrenter som Netflix och HBO. En fullständig rapport om allting vi vet hittills om tjänsten kan hittas här.

Enligt de nya uppgifterna från New York Times visar det sig att Apple är ett populärt val för film- och tv-skapare och skådespelare. Apple står på en stabil grund med sitt väldigt starka och populära varumärke och de har inte direkt snålat med pengarna när det kommer till att producera sitt eget material till streamingtjänsten. Enligt tidigare uppgifter skulle Apple spendera 1 miljard dollar på att producera egna tv-serier under 2018. Enligt nya uppgifter kommer Apple spendera bra mycket mer än så under det kommande året, då de har vunnit förhandlingar om rättigheter mot Netflix och spenderat mer pengar än vad både Facebook och Youtube har gjort på eget material under de senaste månaderna. I en intervju med Apples musikchef Eddy Cue under South by Southwest för ett par veckor sedan sa han att ”pengar är inget problem”, om de stora investeringarna Apple gjort i sin kommande streamingtjänst.

Det sägs också att Apple håller på att bygga ett nytt högkvarter, på 12 000 kvadratmeter, i Culver City i Kalifornien för sitt nya entertainment-team som jobbar med streamingtjänsten. Teamet kommer bestå av omkring 40 personer, och de kommer att jobba med Apples egenproducerade material som kommer bestå av drama för vuxna, barnprogram och program framtagna specifikt för Latinamerika och Europa. Enligt uppgifter till New York Times letar Apple efter tv-serier som passar deras glada och optimistiska varumärke. Detta talar för de uppgifter som kom tidigare i år då Bryan Fuller valde att lämna produktionen av ”Amazing Stories”, eftersom Apple ville att tv-serien skulle vara ”familjevänlig”. Enligt tidigare rykten vill Apple bara producera just ”familjevänliga” tv-serier och filmer eftersom de vill kunna visa materialet i sina fysiska Apple Stores.

Hur tjänsten praktiskt kommer att fungera fick vi inga vidare ledtrådar om i rapporten från New York Times. Tjänsten kan komma att finnas som en app i Apple TV, precis som Netflix och HBO Nordic idag till exempel, eller på något annat sätt. Cue sa i sin intervju under South by Southwest att tekniken ”kommer att bli en överraskning för användare”, så något utöver det vanliga får vi nog förvänta oss.

Idag är det 12 tv-serier som är klara för Apples kommande streamingtjänst: ”Central Park”, en animerad tv-serie; en tv-serie med Jennifer Aniston och Reese Witherspoon; ”Amazing Stories”, som är en reboot på en tv-serie av Steven Spielberg; en komediserie med Kristen Wiig; ”See”, en dramaserie; ett drama som utspelar sig i rymden av Rondal D. Moore som tidigare skapat Battlestar Galactica; en serie som skrivs av Damien Chazelle som tidigare skrivit filmen ”La La Land”; ”Home”, en dokumentärserie om fantastiska hem; ”Little America”; ”Swagger”, en tv-serie som är baserad på NBA-stjärnan Kevin Durants liv; och en psykologisk thriller som produceras av M. Night Shyamalan.

Tjänster kommer vara klar att lanseras ungefär vid den här tiden om ett år, alltså runt våren-sommaren 2019.