Apple har samlat in 200 miljoner dollar för att hindra spridningen av AIDS

Apple har sen 2006 varit en del av kampanjen (RED) som samlar in pengar för att motverka spridningen av, och forskningen kring, HIV/AIDS. (RED) skänker sina pengar till the Global Fund och i veckan gick de ut med uppgifter om hur mycket pengar de totalt har samlat ihop sen starten.

(RED) har, sen de startade 2006, samlat in mer än 600 miljoner dollar till the Global Fund, och hela 200 miljoner dollar, alltså en tredjedel, kommer från Apple.

Apple har samlat in pengar genom (PRODUCT)RED

Apple har främst bidragit genom att sälja exklusiva röda produkter med märket (PRODUCT)RED, där en del av intäkterna går till (RED). Den senaste produkten som Apple har släppt som ingår i (PRODUCT)RED-kampanjen är den röda modellen av iPhone XR.

Just nu säljer de också röda skal till iPhone, röda fodral till iPad, röda armband till Apple Watch, ett rött fodral till Apple Pencil, en röd iPod Touch och röda Beats-produkter. Vid köp av alla de här röda produkterna skänker Apple en del av intäkterna till arbetet med att hindra spridningen av HIV och AIDS.

Apple är (RED)s främsta samarbetspartner och har förutom intäkterna från (PRODUCT)RED skänkt ytterligare 360 miljoner kronor.

Apple uppmärksammar the Global Funds arbete i en ny artikel

The Global Fund arbetar främst med att hindra spridningen av HIV/AIDS i afrikanska länder söder om Saharaöknen och har, enligt en ny artikel som Apple publicerade i veckan, haft stora framgångar i regionen. År 2000 rapporterades det att 9,3 procent av den vuxna befolkningen i Kenya var HIV-positiva, medan det 2017 rapporterades att 53 000 blivit smittade i landet, vilket ses som en stor förbättring.

Robina Anene Muli, som driver ett behandlingshem, berättar om hur the Global Fund och (RED) har bidragit till hennes verksamhet: ”The Global Fund och (RED) har haft en stor positiv inverkan i våra HIV-positiva patienters liv. Särskilt när det kommer till testing kits, ARVs och andra läkemedel. De har bidragit med 80 procent av våra hjälpmedel och finansiering.”

Apple uppmärksammar World AIDS Day

Förutom sitt arbete med (RED) och the Global Fund så uppmärksammade Apple World AIDS Day den 1 december. Många av deras butiker runt om i världen fick en röd makeover där Apple-loggan färgades röd och de anställda i butikerna hade på sig röda tröjor. Under dagen tweetade Tim Cook, Apples VD: ”Apple stores around the world are turning red to honor #WorldAIDSDay. Together, we can achive an AIDS-free generation.”

Förutom det har Apple valt att från den 1 december till den 7 december skänka 1 dollar från varje köp som görs med Apple Pay i en Apple Store, i deras Apple Store App eller via Apples hemsida till (RED) och the Global Fund.