Apple lanserar reparationsprogram för iPhone X och MacBook Pro

Apple har lanserat två nya reparationsprogram – ett gäller skärmen i iPhone X och det andra SSD-lagringen i MacBook Pro utan Touch Bar.

iPhone X

Apple lanserade iPhone X förra året som sin dåvarande flaggskeppstelefon. iPhone X var den första iPhone Apple lanserat som har OLED-skärm och saknar Hemknapp. När iPhone XS och iPhone XS Max lanserades i september i år valde Apple att sluta sälja iPhone X. Telefonen kan idag köpas hos andra återförsäljare, men på Apples hemsida och i Apple Stores kan man endast köpa iPhone 7, iPhone 8, iPhone XR, iPhone XS och iPhone XS Max.

Skärmen på iPhone X svarar inte

Ett flertal iPhone X-användare har rapporterat olika problem med telefonens skärm. Tryckkänsligheten på skärmen ska bland annat vara ett problem då vissa användare kan uppleva att skärmen inte svarar på tryck eller trycker av sig själv. Felet beror på att delar av skärmmodulen inte fungerar som den ska. Användare har rapporterat om det här problemet sen iPhone X släpptes i september förra året, men det är inte förrän nu Apple kommenterar det.

Apple har nu meddelat att användare som upplever de här problemen kan få sin skärm utbytt utan kostnad i en Apple Store eller hos en auktoriserad servicepartner. Det här serviceprogrammet gäller i tre år från det att iPhone X köptes och om man har gjort en reparation för att fixa problemet tidigare kan man kontakta Apple Support för att få sina pengar tillbaka. Mer information om hur man går tillväga om man har problem med sin iPhone X-skärm kan hittas här, på Apples hemsida.

MacBook Pro utan Touch Bar

MacBook Pro utan Touch Bar är Apples minsta MacBook Pro-modell. Datorn har en skärm på 13 tum, lanserades 2016 och kan fortfarande köpas i Apple Store.

Fel på SSD-lagringen i MacBook Pro

Apple har upptäckt att ett begränsat antal av den här MacBook Pro-modellen har ett problem med SSD-lagringen. Det är specifikt modellerna som har 128 GB eller 256 GB lagring och som såldes mellan juni 2017 och juni 2018. Problemet i dessa datorer kan leda till att man förlorar data eller att datorn helt slutar att fungera.

Apple erbjuder nu gratis reparationer för de här modellerna. Om man har en MacBook Pro som passar in i beskrivningen kan man skriva in sitt serienummer här för att se om man bör lämna in sin dator för reparation eller inte. Apple rekommenderar att man lämnar in sin dator på en Apple Store eller hos en auktoriserad servicepartner så snart som möjligt för att undvika att förlora sparad data. Precis som serviceprogrammet för iPhone X så gäller det här för MacBook Pro under tre år.

Om man lämnar in sin dator ska man se till att ha gjort en säkerhetskopia först, eftersom all data på disken kommer att raderas när problemet åtgärdas. Mer information hittas här på Apples hemsida.