Enligt nya uppgifter från nyhetssajten Bloomberg Technology har iPhone X inte sålt så bra som Apple hoppats på. Uppgifterna visar att förfrågan på telefonen har sjunkit under sista månaden av 2017 och den förväntas fortsätta sjunka under 2018. Zhang Bin, analytiker på Sinolink Securities Co., menar att försäljningen trubbades av när den första vågen av trogna Apple-kunder köpt iPhone X och att det höga priset gör att den stora allmänheten inte köper telefonen i den utsträckning Apple hade räknat med. Företaget väljer att minska sin produktion av iPhone X för 2018 och sänker även försäljningsprognosen ganska rejält. De förväntade 50 miljoner sålda enheterna har nu minskat till 30 miljoner under första kvartalet av 2018. Foxconn, det kinesiska företag som tillverkar iPhone X, har även slutat anställa ny arbetare, vilket är ytterligare ett tecken på att produktionen inte förväntas öka under 2018. Sen uppgifterna kom ut tidigare i veckan har Apples aktie sjunkit med 3 procent.
Den dåliga efterfrågan tros bero på att telefonen inte kommer med tillräckligt många nyheter för den dyra prislappen, och många kunder väljer istället att köpa iPhone 8 eller iPhone 8 Plus, eller äldre modeller som iPhone 7 eller iPhone 6S, istället då de är billigare och funktionerna nästan de samma. Så fastän de kunder som redan köpt iPhone X är väldigt nöjda med de nya funktionerna TrueDepth-kameran tillför ser det inte ut att vara tillräckligt för att locka den stora massan av konsumenter.
Trots iPhone Xs ljumna försäljning under slutet av året ligger Apple ändå i topp i de flesta länder när det kommer till försäljning av mobila enheter under julhandelns sista vecka. iPhone och iPad tar upp 44 % av försäljningen av mobila enheter veckan innan jul, och den största konkurrenten Samsung ligger på 26 %. Det är sen ett stort hopp ner till Huawei, Xiaomi, Motorola, LG, OPPO och Vivo som ligger på mellan 5 och 2 % av försäljningen. När samma mätning gjordes 2016 låg Apple på precis samma procentenhet.
När man bryter ner Apples försäljning under julhandeln ser man, som väntat efter uppgifterna om iPhone Xs försäljning, att det inte är Apples nyaste produkter som står för den största försäljningen. iPhone X stod för 14,7 % av försäljningen, medan Apples nu över tre år gamla iPhone 6 stod för något större 14,9 %. Populärast är iPhone 7, som lanserades 2016, på 15,1 %. Det tål att tilläggas att mätningen gjordes över hela världen, och inte bara i USA, då äldre iPhone-modeller är populärare på andra ställen i världen. Apple säljer till exempel inte iPhone 6 längre, men den finns att köpa till förmånligt pris hos många andra försäljare.
Det kanske inte låg så många iPhone X under granen i år som Apple hoppats på, men i många fall låg där i alla fall ändå någon modell av iPhone eller iPad, vilket inte är fy skam.