Julen närmar sig med stormsteg, vilken brukar föra med sig två olika känslor: köphets och givmildhet. Microsoft släppte i dagarna en ny reklamfilm som främst fokuserar på det sistnämnda. I reklamfilmen syns Microsofts personal, från en av deras butiker i New York, tåga tillsammans med en barnkör till Apples flaggskepp på femte avenyn. Kören och de anställda sjunger tillsammans om fred på jorden och välkomnar ut Apples anställda att vara med. Reklamfilmen slutar sedan i ett kramkalas mellan de två rivalerna och budskapet att sprida harmoni.
Apples chefer sägs bara ha vetat om, och godkänt, att Microsoft skulle spela in en reklamfilm utanför deras butik på femte avenyn, men inte att deras anställda skulle överraskas på detta fina sätt.
Apple har även släppt ett par egna reklamfilmer lagom till julhandeln. Båda fokuserar på den nya iPhone 6s. Den första filmen, Ridiculously Poweful, visar hur snabb och kraftfull den nya telefonen har blivit. Man ser användare öppna och använda Apple Pay, spela spel, ta foton och spela in video. ”Other then being the most powerful iPhone ever, not much has changed”, avslutas videon.
Den andra filmen, Hey Siri, fokuserar på den röststyrda assistenten Siri. I iPhone 6s är Siri alltid tillgänglig hands-free (tillskillnad från äldre modeller där telefonen måste vara kopplad till en strömkälla för att hon ska kunna vakna till liv när man säger ”Hey Siri”, eller ”Hej Siri” på svenska). Precis som föregående film avslutas denna med texen ”The only thing that’s changed is everything”, samma tagline som Apples vd Tim Cook använde när telefonen presenterades för första gången i september i år.