Apple rapporterar: Rekord-kvartal

Igår, 1 maj, presenterade Apple sin senaste kvartalsrapport för det första kvartalet 2018, och såklart handlar det om nya rekord och miljardintäkter.

Apple gör rekord-vint

Under kvartalet har Apple gjort en vinst på 61,1 miljarder dollar (vilket motsvarar omkring 529 miljarder kronor). Det är en ökning med 8,2 miljarder dollar jämför med samma period förra året. Det här är en rekordvinst för Apple om man jämför med vilket kvartal som helst under hela företagets historia. 65 procent av Apples intäkter kommer från internationell försäljning utanför USA.

Rekord-försäljning av iPhone men en minskning för Mac

Under kvartalet har Apple sålt 52,2 miljoner iPhones, vilket är en ökning från de 50,8 miljoner enheter de sålde under samma period förra året. iPad-försäljningen ökade även, om än marginellt, från 8,9 miljoner sålda enhet förra året till 9,1 miljoner sålda i år. Försäljningen av Mac-datorer minskade dock en aning jämför med i fjol. Under första kvartalet 2017 såldes 4,2 miljoner datorer och i år, Q2 2018, såldes 4,1 miljoner.

62 procent av Apples intäkter bestod under kvartalet av iPhone-försäljning, 15 procent av försäljning av tjänster (som Apple Music), 10 procent av försäljning av Mac-datorer, 7 procent av iPad-försäljning och resterande 6 procent är övrigt.

Apples VD, Tim Cook, om kvartalet: ”Vi är glada att kunna rapportera vårt bästa mars-kvartal någonsin, med stark intäktstillväxt av iPhone, Tjänster och Accessoarer. Kunder valde iPhone X mer än någon annan iPhone varje vecka under mars-kvartalet, precis som de gjorde under kvartalet i december då den lanserades. Vi såg även vinsttillväxt i alla våra geografiska segment, med över 20 % tillväxt i Kina och Japan.”

iPhone X fortsätter att sälja bra, enligt Cook

Tim Cook fortsätter alltså att hävda att iPhone X säljer bra, trots att andra rapporter har pekat på motsatsen. Apple går aldrig ut med specifika försäljningssiffror för sina enskilda modeller, så vi vet inte hur många iPhone X-enheter som faktiskt har sålts.

Cook sa även att det här är första gången Apples dyraste iPhone-modell har varit deras mest populära, och att de var förvånade över modellens fortsatta popularitet sen lanseringen. Cook säger: ”Sen vi delade på iPhone-serien och lanserade både iPhone 6 och iPhone 6 Plus 2014, är det här den första perioden vi har sett då den dyrare iPhone-modellen även har varit den mest populära.”

Cook gjorde en Super Bowl-metafor för att beskriva försäljningen av iPhone X: ”Jag tror att det är ungefär som när ett lag vinner Super Bowl. Du kanske vill att de ska vinna med ett par poäng till, men de är ändå en Super Bowl-vinnare och det är så vi känner.”

Det flest Apple-kunder har reagerat på när det kommer till iPhone X är priset. Cook hade det här att säga om deras pris-strategi: ”Vi prissätter efter värdet vi levererar. iPhone X är den mest nytänkande produkten på marknaden, och som jag har sagt ett par gånger, den är fylld av teknik som kommer påverka smartphones under det kommande decenniet. Det är så vi har prissatt den.”