Julkvartalet förra året blev ett av Apples sämsta kvartal på tre år när det kommer till iPhone-försäljning, rapporterar Gartner. Apple hade under kvartalet den största dippen av sin iPhone-försäljning sen 2015.
iPhone XS, iPhone XS Max och iPhone XR – inte den succé som Apple hoppats på
Sen förra årets iPhone-modeller lanserades i september 2018 har det pratats mycket om Apples iPhone-försäljning. De nya modellerna verkade inte sälja lika bra som föregående modeller, och iPhone XR, som av många förutspåddes som en ny storsäljare för Apple, verkade sälja extra dåligt.
För att reparera skadan har Apple marknadsfört iPhone XR hårt och erbjudit en lägre prislapp på modellen om man lämnar in sin förra iPhone när man köper iPhone XR. Dessutom har iPhone XR fått en längre prislapp både i Japan och Kina för att försöka få igång försäljningen där.
Samsung toppar smartphone-försäljningen – Apple har halkat efter på andra plats
Trots denna hårdsatsning från Apple så verkade aldrig försäljningen riktigt ta fart under förra kvartelet. Totalt sålde Apple 64 miljoner iPhones under julkvartalet 2018, det är en minskning med 9 miljoner jämfört med samma period 2017.
På den totala smartphone-försäljningslistan hamnar Apple på andra plats efter Samsung. Under julkvartalet 2018 hade Samsung 17,3 % av marknaden och Apple 15,6 %, vilket är en minskning för Apple jämfört med 2017 då Samsung hade 18,2 % och Apple låg knappt efter på 17,9 %.
Kinesiska Huawei ligger på tredjeplats efter Apple med en marknadsandel på 14,8 %, vilket är en rejäl ökning jämfört med 10,8 % 2017.
Stora förluster för Apple i Kina
Enligt researchfirman Gartner har Apple sett allra störst förluster i Kina med avgränsande områden. Apples försäljning ska ha minskat med 5,8 % i Kina under perioden.
Att just Kina har blivit ett problem för Apple har varit känt sen ett par månader tillbaka. I början på januari i år gick Apples VD Tim Cook ut och vinstvarnade företagets investerare om en sämre vinst än väntat under julkvartalet. Cook pekade då ut försäljningen i Kina som den stora boven i dramat.
Smartphone-försäljningen av inhemska märken har ökat i Kina under perioden.
Svalt intresse för lyx-modeller
Gartner pekar på ett svalnande intresse överlag för dyra, high-end, smartphones, som Apples iPhone XS och iPhone XS Max. De skriver: ”Bristande inovation för lyxmodeller, tillsammans med högre priser, avskräcker kunder från att uppgradera sina high-end smartphones.”
Gartner ser dock en stadig ökning av försäljningen av smartphones i de lägre prisklasserna.
Apple överväger att sänka iPhone-priset
I en intervju nyligen pratade Apples VD Tim Cook om Apples framtida syn på iPhone-försäljning. Han nämnde att företaget överväger att sänka priserna på iPhones som säljs utanför USA för att öka försäljningen. Sänkningen av priserna i Japan och Kina kan ses som ett test av den idén. I Indien och Brasilien är iPhones ofta väldigt dyra jämfört med priserna i USA och Europa, en strategisk sänkning av priserna där hade kunnat öka Apples tillväxt i regionerna och därmed öka företagets försäljning.