Phil Schiller om HomePods fantastiska ljudbild

I fredags förra veckan inleddes förhandsbeställningarna på Apples nya smarta högtalare, HomePod, i USA, Storbritannien och Australien. HomePod kommer att börja levereras den 9 februari med en prislapp på 349 dollar.

För att fira lanseringen gjorde Phil Schiller, Apples Senior vice president of worldwide marketing, en intervju med tekniksajten Sound & Vision där han berättade lite mer om tekniken bakom HomePod och varför den kommer sticka ut på marknaden för smarta högtalare.

Schiller berättar att Apples största fokus med HomePod var att skapa en smart högtalare med fantastiskt ljud. Han beskriver den som en ”ny sorts musikupplevelse” som både låter fantastiskt och är rolig att interagera med. Schiller ser HomePod som en del i något större som Apple vill skapa, en musikupplevelse som följer med dig hela dagen. Han säger: ”Vi tror inte det bara handlar om HomePod, eller en specifik produkt, det handlar om att skapa en upplevelse som följer med dig genom dagen, så upplevelsen du har hemma följer med dig till bilen med CarPlay, till jobbet med iPad och Mac, och när du är ute och springer med AppleWatch och iPhone. Du kan lyssna på samma musik, kontrollera dina Home-produkter hemma och fråga Siri om att göra något för dig, var du än är.”

Schiller lägger även stor vikt vid Siris utveckling och hur hon har fått en bredare intelligens för att kunna hjälpa HomePod-användare att hitta ny musik i Apple Music baserad på deras tycke och smak. Apple har även gjort henne snabbare och mer pålitlig och hon ska nu kunna höra dig säga ”Hej Siri” från andra sidan rummet medan hög musik spelas. Siri ska tillsammans med Apple Music och HomePod alltså skapa en ”fantastisk musikupplevelse”, enligt Schiller.

När det kommer till tekniken är HomePod på många sätt nytänkande, i alla fall om man jämför med andra smarta högtalare på marknaden där ljudkvalitén inte stått i fokus vid utvecklingen. HomePod har funktioner som anpassar ljudet efter miljön högtalaren står i. Den har en inbyggd mikrofon som lyssnar på hur ljudet studsar från olika ytor i rummet HomePod står i. Den tar på så sätt reda på var i rummet den är placerad och anpassar sitt ljud därefter. Den har ett A8-chip som anpassar akustiken, ljudstrålar som hittar in i rummets alla vrår och en funktion som minskar eko.

”Slutresultaten är en bred ljudbild med en känsla av rymlighet och djup. Hela den här processen tar bara några sekunder och den slutar inte efter sin första avkänning. Varje gång du flyttar HomePod känner den av förändringarna i sin placering och fortsätter säkerställa att ljudkvalitén är perfekt och konsekvent, var den än är placerad.”

Fastän HomePod inte har lanserats riktigt än har de första recensionerna av produkten trillat in efter en demonstration för journalister i London och New York. Varje tidning eller musik- och tekniksajt som var inbjuden fick spendera en timme med HomePod och nästan alla var mycket imponerade av ljudet och ljudbilden och många menar att om det bara handlade om ljud slår HomePod alla konkurrenter på marknaden för smarta högtalare. Men det handlar ju inte bara om ljud. Flera journalister pekade på Siris begränsningar och menar att HomePod just nu är mer än högtalare med riktigt bra ljud än en riktigt smart högtalare.