Categories
applenyheter ipad

Svensk hip-hop i ny iPad Air 2 reklam

I natt gick den amerikanska musikgalan Grammy Awards av stapeln. Under reklampauserna under galan debuterade Apple en ny musikcentrerad reklamfilm för iPad Air 2 där den svenska hip-hopartisten Elliphant stod i centrum, tillsammans med producenten Gaslamp Killer och DJ Riton.

I reklamfilmen ser man hur Elliphant skriver låten ”All or Nothing” på en iPad, för att sedan producera, spela in och framföra låten. För att göra allt detta med hjälp av en iPad ser man bland annat apparna GarageBand, iMPC Pro, Seatio Remote, Nanostudio och Manual Camera användas.

Elliphant släppte sin debutskiva Elliphant 2012, men har särskilt under 2013 och 2014 nåt stor popularitet både i Sverige och utomlands.

Musikvideon kan ni se här.

Det ryktas om att Apple har betalt närmare 2 miljoner dollar för reklamfilmen och dess sändningstid (vilket motsvarar cirka 16 miljoner svenska kronor).

Apple har under de senaste åren satsat mer på musiken, bland annat med sitt köp av Beats hörlurar och musiktjänsten Beats Music. Beats Music är en prenumerationstjänst för musik som Apple förväntas förnya och återlansera under detta år. Den nya versionen av Beats Music förväntas vara tätt besläktad med iTunes, både i utseende och integrationen i Apple-produkter. Det förväntas lanseras en ny app både till iPhone och Apple TV, och även till Android.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *